12 روش افزایش وفاداری مشتری (جامع و ویژه)
12 راهکار برای افزایش بازدهی برنامه های وفاداری مشتریان
1.پاداش ها را اطلاع رسانی کن
خدماتی که در باشگاه مشتریان برای افزایش وفادارسازی مشتریان در نظر گرفته اید به صورت مشخص و هر چه دقیق تر باید به اطلاع مشتریان برسد، به هیچ وجه سعی نکنید با عدم اطلاع رسانی شرایط و جزئیات عضویت در باشگاه مشتریان، مشتریان را از مزایای عضویت در باشگاه مشتریان بی اطلاع قرار دهید.
2.قوانین را وضع و آشکار کنید
قوانین عضویت و شرایط باشگاه مشتریان می بایست برای همه مخاطبین شما آشکار باشد، عمدتاً اگر شما قوانینی و سیاستهایی در باشگاه مشتریان در نظر گرفته باشید اما این سیاستها و قوانین که مشتریان در آن نقش اثر گذاری دارند در اختیار مشتریان قرار نگرفته باشد
کاملاً جواب عکس داده و بجای ایجاد هر چه بیشتر مشتریان وفادار، مشتریان ناراضی برای کسب و کار شما ایجاد خواهند نمود.
3.ایجاد حس تعلق
هویت سازی از باشگاه مشتریان در کسب و کارها بسیار نقش تاثیر گذاری در برقراری ارتباط نزدیکتر با مشتریان دارد، به همین جهت سعی کنید بواسطه طراحی هویتهای بصری، کانالهای ارتباطی و حتی ایجاد شبکه اجتماعی اختصاصی باشگاه مشتریان، حس تعلق را
برای مشتریان به این ابزار در کسب و کار خود چندین برابر کنید، ایجاد حس تعلق بصورت ناخواسته همراهی بیشتر مشتریان را برای کسب و کار شما به ارمغان خواهد آورد.
4.انعطاف به خرج دهید
با توجه به نوع فعالیت کسب و کار خود، سناریوهایی اجرایی باشگاه مشتریان را دستخوش تغییرات نمایید، مشتریان در دراز مدت چنانچه با سناریو های تکراری باشگاه مشتریان روبرو شوند، احتمال همراهی و درگیری
آنها به شدت کاهش یافته و بهره وری سیستم باشگاه مشتریان در کسب و کار شما دستخوش تغییرات می شود.
5.مشتریان را بیشتر بشناسید
پس از شناخت مشتریان بواسطه تحلیل سیستم های باشگاه مشتریان پیدا می کنید، سناریو های اجرایی هر مشتری را مختصص رفتار و میزان خریدی که از کسب و کار شما انجام داده، طراحی و مورد بهره برداری قرار دهید.
6.دقیق تر پیگیر باشید
مشتریان وفادار را از مشتریان از دست رفته تفکیک و برای هر کدام از این گروهها روشهای فالوآپ یا پیگیری مشخصی طراحی کنید، الزماً اینکه گروهی از مشتریان وفادار هستند دلیل برپیگیری بیشتر آنها نمی تواند باشد
در بسیاری از مواقع مشتریان از دست رفته نیاز به رسیدگی دقیق تر و بیشتری نسبت به دیگر گروه مشتریان می باشند، میزان تخفیفات، پاداشها، نوع پیگیری ها و کمپین هایی که این دو گروه از مشتریان را در آنها وارد می نمایید
در نتیجه پیگیری و بازگشت هر چه بیشتر مشتریان تاثیر بسزایی دارد.
7.به جای مشتریان فکر کنید
در هر شرایطی که هستید، چنانچه در حال راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کار خود هستید، یا اینکه مدتهاست از سیستم های لویالتی در کسب و کار خود بهره می برید، همیشه سعی کنید ابتداً منافع مشتریان در خرید و پس از خرید مدنظر قرار دهید و
به عبارتی بجای مشتریان فکر کنید، اگر به این موضوع دقت عمل داشته باشید، مشتریان خوشحال تری خواهید داشت و این اصل باعث افزایش بازدهی مشتریان وفادار در کسب و کار شما خواهد بود.
8.کانال های ارتباطی متعدد
برای افزایش نرخ وفادارسازی مشتریان در کسب و کار خود سعی کنید، کانالهای ارتباطی متعددی با مشتریان عضو در باشگاه مشتریان خود طراحی و مورد استفاده قرار دهید، شبکه های اجتماعی، پیامک، ایمیل، تلفن، واحد کال سنتر مشتریان وفادار، نشریه و… تعدادی از
کانالهای ارتباطی هستند که می توانند هر کدام در بازه های مختلف و در صورت نیاز، ارتباطات تاثیر گذاری با مشتریان شما ایجاد نمایند، به یاد داشته باشید همیشه چند کانال ارتباطی بهتر از یک کانال ارتباطی می باشد.
9.رفع انتظارات غیر قابل تصور
وفاداری عمدتاً برای مشتریان در نقطه ایی اتفاق می افتد که شما بعنوان صاحب یک کسب و کار بتوانید، انتظارات غیر قابل تصور مشتریان را زودتر از آنها شناسایی و این سطح از انتظارات را رفع نمایید، اگر شما بتوانید بعنوان یک کسب و کار این نگرش را در
فرهنگ سازمانی و در بین پرسنل و تمامی سطوح سازمانی خود مرتفع نمایید، بدون شک احتمال افزایش نرخ وفادارسازی مشتریان در کسب و کار شما به دهها برابر خواهد رسید
10.مشتریان را فراموش نکنید
در بسیاری از مواقع کسب و کارها فراموش می کنند که چه افرادی در چه بازههای زمانی چه میزان سود را به سازمان و کسب و کار آنها رسانده اند یا در برخی مواقع دلیلی بر پیگیری مشتریان قدیم پیدا نمی کنند، سعی کنید به هیچ وجه مشتریان خود را فراموش نکنید، یکی از مزیتهایی که باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما احیا می نماید این است که به صورت مجتمع شده اطلاعات مشتریان سالهای سال برای شما نگهداری و در هر زمان در صورت نیاز امکان پیگیری مشتریان فراهم می باشد، شاید امروز با پیگیری مشتریانی که سالهای خیلی قبل از خدمات شما بهره گرفتند اند و رضایت بالایی نسبت به محصولات و خدمات شما داشته اند بتوانید از آنها بعنوان معرفین و مبلغین کسب و کار خود بهره ببرید.
11.کارمندان مناسب انتخاب کنید
ابتدا باشگاه و طرح هایی برای افزایش وفاداری کارمندان خود طراحی کنید، سپس اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان وفادار کنید، اگر شما در سازمان خود کارمندان مناسب و کارمندان وفادار به کسب و کار خود نداشته باشید، بدون شک اجرای سیاستهای افزایش نرخ وفادارسازی برای مشتریان
بسیار پیچیده و در بسیاری از مواقع غیر قابل دستیابی می باشد، کارمندان شما در نقش مجریان برنامه های وفاداری علاوه بر احساس مسئولیت می بایست انگیزه اجرای این روشها را نیز داشته باشند و پرداختن به این موضوع می تواند از بخشهای حیاتی برنامه های وفاداری و باشگاه مشتریان در کسب و کار شما باشد.
12.بازخورد بگیرید
مشتریان وفادار بهترین فرصت را جهت دریافت بازخورد برای کسب و کار شما احیا می نمایند، شما می توانید پس از راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کار خود از مشتریان عضو در باشگاه مشتریان در بازههای مختلف بازخورد دریافت نمایید، بازخوردهایی که می تواند فرصت رفع نواقص و توسعه را برای کسب و کار شما فراهم نماید، اگر از نرم افزار باشگاه مشتریان در کسب و کار خود استفاده می نمایید، امکاناتی که بتواند پس از هر خرید یا در بازه های زمانی خاص، نظرات مشتریان را در خصوص موضوعاتی که شما یا تیم بازاریابی کسب و کار شما جمع آوری و مورد تحلیل قرار می دهد بهره ببرید، قطعاً مسیر دریافت بازخورد و تحلیل و نتایج حاصل از آن برای کسب و کار شما به مراتب می تواند نسبت به دیگر روشها بهتر باشد.
برای افزایش بهره وری در جذب مشتریان میتوانید نسبت به راه اندازی باشگاه مشتریان در سیستم کسب و کار خود اقدام نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید