انواع مشتری در کسب و کار
برای آن که در کسب و کار خوب موفق باشید باید نکات زیادی را مد نظر داشته و موارد بسیاری را رعایت کنید. یکی از این نکات آن است که با انواع مشتری در کسب و کار آشنا شوید. می خواهید بدانید چند نوع مشتری داریم و هر یک از آن ها چه خصوصیات و ویژگی هایی دارند؟ زمانی که شما مشتری های خود را بهتر بشناسید، رفتار مناسب تری نسبت به آن ها داشته و در نتیجه در کسب و کار خود موفق تر ظاهر خواهید شد.
شناخت 3 نوع مشتری مختلف در کسب و کار
دقت داشته باشید که همه افرادی که به عنوان مشتری به کسب و کار شما مراجعه می کنند، مشابه نبوده و نباید آن ها را در یک دسته قرار داد. هر یک از مشتری ها دارای ویژگی های منحصربفرد بوده و در گروه خاصی باید دسته بندی شود. از این رو لازم است که شما حتما با انواع مشتری در کسب و کار آشنا شوید. در حالت کلی این افراد که به عنوان مشتری به کسب و کار شما مراجعه می کنند دارای یکسری ویژگی های مشترک هستند که اگر بخواهیم آن ها را بر اساس این خصوصیات دسته بندی کنیم، می توان گروه بندی های زیر را برای آن ها در نظر گرفت. همچنین میتوانید 5 روش جذب مشتریان را نیز مطالعه کنید.
مشتریان آگاه
یکی از انواع مشتری در کسب و کار شما شامل افرادی می شوند که به این دسته تعلق دارند. این نوع مشتریان با استفاده از تکنولوژی و ارتباطات، به خوبی درباره شما، محصولاتتان، برند شما و حتی رقبای شما اطلاعات کسب می کند. در حقیقت می توان گفت که این گونه مشتریان با آگاهی کامل وارد مغازه شما شده و واقعا قصد خرید دارند.
مشتریانی که به دنبال راهکار هستند
دسته دوم مشتریانی هستند که در پی یافتن راهکار هستند. این گروه نیز یکی دیگر از انواع مشتری در کسب و کار می باشند که ممکن است بار ها با آن ها ملاقات کرده باشید. این دسته از افراد به محض استفاده از محصول و یا خدمات در صورتی که به مشکل برخورد کنند، سریعا با بخش خدمات مشتریان و یا پشتیبان های شما تماس می گیرند.
این افراد انتظار دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن به مشکلات آن ها رسیدگی شده و برای رفع این مشکلات اقدام شود. حال اگر شما به عنوان صاحبان یک کسب و کار نتوانید به این افراد پاسخگو باشید، قطعا در مدت زمان اندکی با تعداد زیادی از افراد ناراضی روبرو خواهید شد.
مشتریان اجتماعی
گروهی از این افراد کسانی هستند که به شدت اجتماعی بوده و تمایل دارند از طریق کانال های ارتباطی مختلف با شما ارتباط برقرار کنند. سوالات خود را در مورد محصولات و یا خدمات شما بپرسند و انتظار دارند اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه دریافت کنند.
این گروه را نیز می توان به عنوان سومین دسته از انواع مشتری در کسب و کار معرفی کرد. باید ارتباطات آنلاین خود را در شبکه های مجازی تقویت کنید تا از این طریق بتوانید به نیاز این افراد پاسخگو باشید.
انواع مشتری قبل از خرید
برای آن که با انواع مشتری در کسب و کار بهتر آشنا شویم، می توانیم آن ها را به گونه دیگری مورد بررسی قرار دهید. برخی از این افراد قبل از خرید محصول و یا خدمات شما وسواس زیادی به خرج می دهند. از این رو خوب است که آن ها را بشناسید و رفتار خاصی با آن ها داشته باشید. برای این افراد باید به خوبی کسب و کار خود را معرفی کنید، توضیحات کاملی راجع به محصولات و برند بدهید و به خوبی اعتماد سازی کنید. این نوع مشتریان عبارتند از:
-
جستجوگران
این نمونه از مشتریان، کسانی هستند که فقط در حال بررسی محصولات شما بوده و آن ها را با محصولات دیگر رقبا مقایسه می کنند. برای جذب این نوع مشتریان باید یک وب سایت کامل و بی نقص برای معرفی بهتر خود داشته باشید. از تصاویر، فیلم و متن های جذابی برای معرفی محصولات و برند خود در این سایت استفاده کنید و حتما یک پشتیبانی مناسب و فعال نیز برای آن انتخاب کنید.
-
مشتریان محصولات آف خورده
دسته دیگری از انواع مشتری در کسب و کار به این افراد تعلق می گیرد. این نمونه از مشتری ها برای خرید به دنبال محصولات اف خورده و قیمت مناسب شما هستند. این افراد فقط به دلیل پایین بودن قیمت و به صرفه بودن برای خرید اقدام می کنند. حال اگر شما رفتار مناسبی نسبت به این افراد نشان دهید، قطعا نظر آن ها را به خود جلب کرده و آن ها را به یک مشتری وفادار تبدیل می کنید.
شما می توانید یک کانال ارتباطی مناسب به آن ها معرفی کنید تا بتوانند از محصولات اف خورده شما مطلع شوند. در این شرایط به محض مشاهده جنس مورد نظر با قیمت اف خورده، برای خرید دوباره از شما اقدام می کنند.
-
مشتریان هیجانی
این نوع مشتریان کسانی هستند که قصد خرید نداشته و در همان لحظه برای خرید از شما اقدام می کنند. این گروه نیز دسته دیگری از انواع مشتریان در کسب و کار می باشند. برای آن که بتوانید این افراد را جذب کنید باید به آن ها پیشنهادات موقتی بدهید تا سریعا برای خرید اقدام کنند. به طور مثال به این افراد می توانید بگویید فقط تا سه ساعت آینده می توانید این محصول را با این قیمت مناسب خریداری کنید و پس از آن قیمت ها تغیر خواهد کرد.
-
مشتریان مردد
این دسته از مشتریان که بسیار شبیه مشتریان جستجوگر عمل می کنند، نوع دیگری از مشتریان برای کسب و کار شما می باشند. برای رفتار با این دسته از انواع مشتری برای کسب و کار باید همه راه ها و کانال های ارتباطی را در دسترسشان بگذارید. باید خدمات مشتری برای این افراد در سطح بالایی باشد و پشتیبان های فعالی را برای این نوع مشتری ها انتخاب کنید تا بتوانید آن ها را برای خرید سوق دهید.
انواع مشتری بعد از خرید
برای آن که با انواع مشتری در کسب و کار آشنا شویم، خوب است بدانیم که این افراد را می توان به دسته های دیگری نیز تقسیم بندی کرد. مهم ترین انواع مشتری بعد از خرید عبارتند از:
- مشتریان جدید
این نمونه از مشتریان افرادی هستند که برای اولین بار از شما خرید می کنند. بهتر است که در طول فرآیند خرید همراهشان باشید و آن ها را راهنمایی کنید. به خوبی محصولات و یا خدمات خود را برای آن ها معرفی کنید و از طریق چت زنده، گفتگوی تصویری و پشتیبانی گام به کام آن ها را همراهی کنید. با این کار می توانید نظر آن ها را به خود جلب کرده و به افراد موفق تری در کسب و کار تبدیل شوید.
- مشتریان فعال
این افراد چندین مرتبه از شما خرید کرده اند اما هنوز به مشتری وفادار تبدیل نشده اند. این به آن معنی است که اگر یکی از شرکت های رقبا محصولات با کیفیت تری به آن ها ارائه دهد، قطعا شما را ترک می کنند. شما باید در برخورد با این دسته از انواع مشتری در کسب و کار، رضایت آن ها را جلب کرده و همواره در فرآیند خرید همراهشان باشید. تلاش کنید تا رابطه دوستانه ای بین خود برقرار کنید و از این طریق آن ها را به یک مشتری وفادار تبدیل نمایید.
- مشتریان معرفی شده
این دسته از مشتریان افرادی هستند که توسط مشتریان وفادار معرفی می شوند. در اغلب موارد مشتریان وفادار کسب و کار شما را به دیگران نیز معرفی می کنند و از این طریق برخی افراد به سمت شما جذب می شوند. برای این نوع مشتریان باید یک برنامه پردازشی، روشن و جامع در نظر بگیرید و آن ها را در همه مراحل خرید همراهی کنید.
کلام آخر
زمانی که صاحبین مشاغل با شناخت بهتری نسبت به مشتریان خود گام بردارند، می توانند در این زمینه موفق تر ظاهر شوند. از این رو خوب است که انواع مشتری در کسب و کار را شناخته و نحوه برخورد با هر یک از آن ها را بدانند. با این کار می توانند آن ها را با بهترین روش های ممکن به خرید ترغیب کنند و از این طریق به کسب و کار خود رونق دهند. همچنین میتوانید 5 مرحله مهم در طراحی نقشه سفر مشتری را مطالعه کنید.
سوالات متداول برای انواع مشتری در کسب و کار
- سودآور ترین مشتریان برای کسب و کار شما چه کسانی هستند؟
مشتریان مدافع را می توان به عنوان این نوع از مشتریان معرفی کرد. این افراد مشتری وفادار و مادام العمر شما هستند و به خوبی کسب و کار شما را به دیگران معرفی می کنند.
- حدودا چند درصد از مشتریان شما وفادار می باشند؟
حداکثر ۲۰ درصد از مشتریان جزو این دسته قرار می گیرند اما همین تعداد کم می توانند تا ۵۰ درصد درآمد شما را تامین کنند.
- در برخورد با انواع مشتریان چگونه باید رفتار کنیم؟
باید به آن ها حس ارزشمند بودن بدهید، با احترام زیادی با آن ها برخورد کنید و تا جای ممکن کانال های ارتباطی مناسبی بین خود و آن ها برقرار کنید.
دیدگاهتان را بنویسید