زمانیکه صحبت از پیگیری مشتریان میشود، احتمالاً شما هم تصور می کنید که می بایست اقدام به انجام انواع روشهای بازاریابی تلفنی کنید تا اینکه پس از انجام انواع برنامه های پیگیری، نهایتاً اندک فروشی برای کسب و کار شما ایجاد شود. اما واقعیت چیز دیگری است و شما برای ایجاد یک پیگیری موثر به هیچ وجه نیاز به صرف هزینه و انجام انواع روشهای بازاریابی ندارید. بلکه می بایست تکنیکهای پیگیری موثر مشتریان را به کار بندید تا بتوانید بیشترین میزان فروش را در کمترین زمان ممکن برای کسب و کار خود به ارمغان بیاورید.
در این محتوا قصد داریم شما را به چند اصل کلیدی در اجرای موثر پیگیری مشتریان آشنا کنیم تا بتوانید بعد از اجرا و پیاده سازی این اصول بیشترین میزان فروش را برای کسب و کار خود به ارمغان آورید.
برای انجام پیگیری موثر مشتریان شما نیازمند طراحی یک پیام به یاد ماندنی، شخصی سازی شده، معنی دار هستید، این سه گزینه اصلی ترین اصول برای اجرای برنامه فالوآپ تاثیرگذار مشتریان می باشد، در ادامه جزئیاتی از این سه اصل کلیدی را برای شما شرح خواهیم داد.
برای طراحی یک پیام به یاد ماندنی شما نیاز به شناخت دقیق رفتار مشتریان، علاقمندهای آنها، رفتارشان در خریدهای گذشته و مواردی که بتوانید نیازهای احتمالی مشتریان را به دقت شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهد، دارید…
برای جمع آوری اطلاعاتی با جزئیات اشاره شده، قطعاً ابزارهای در کسب و کار شما مورد نیاز می باشد که شاید بتواند یک نرم افزار حسابداری ساده با صرفاً ثبت نام مشتریان، رفتار آنها را در هر خرید مورد ارزیابی قرار داده و نهایتاً به شما کمک کند تا هر چه دقیق تر نیازهای آینده مشتریان، دوره بازگشت آنها، حجم خرید و… را شناسایی و شما را یک قدم به طراحی یک پیام به یادماندنی نزدیک کند، اما قطعاً فقط یک نرم افزار حسابداری ایده آل ترین برنامه برای شناسایی رفتار مشتریان نمی باشد، چون رفتار یک مشتری فقط به دوره خرید، حجم خرید و محتویات سبد خرید ختم نمی شود و اطلاعاتی همانند وضعیت تاهل، تعداد فرزند، منطقه زندگی و… جزئی از کلیدی ترین اطلاعات هر مشتریان می باشد، بنابراین شاید بتوان گفت برای شناخت هر چه دقیق تر مشتریان شما نیازمند مکانیزمی مانند باشگاه مشتریان هستید تا شناخت هر چه دقیقتری از تمامی زوایای مشتریان خود به دست آورده و نهایتاً بتوانید یک قدم نزدیکتر از رقباء مشتریان خود را دستخوش یک پیگیری موثر قرار دهید.
اما در گام دوم، شخصی سازی نمودن پیام، برای افزایش ضریب تاثیر پیگیری نزد مشتریان می تواند بسیار برای کسب و کار شما تاثیرگذار باشد، اما شخصی سازی پیام به چه معنی و مفهوم می باشد؟!
بسیار برای همه ما پیش آمده که کسب و کارهای مختلف یا در بعضی مواقع دوستان و آشنایان ما یک پیام واحد را برای ما فوروارد نموده یا یک پیامک تبلیغاتی از کسب و کاری که بارها به آن مراجعه نموده ایم برای ما ارسال میشود، احساسی که نسبت به این پیامها دارید چیست؟
آیا برای شما تفاوتی می کند که این پیام را یک روبات کامپیوتری ارسال کند یا نزدیکترین و صمیمی ترین دوست شما؟!
آیا ترغیب کننده است که پیام را با دقت بالایی مطالعه کنید و آن پیام را در ذهن خود برای چند روز به یاد داشته باشید؟
در چه حالتی احتمال این وجود خواهد داشت که این پیامها برای شما تاثیر بیشتری ایجاد نماید؟!
اگر بخواهیم مختصر و مفید در این خصوص برای شما شرح بدهیم باید به این نکته اشاره کنیم که اگر پیام مورد نظر دقیقاً خطاب به ما با ذکر نام و مشخصات کاملاً شخصی ارسال میشد، اگر در متن پیام یا مذاکره تلفنی جزئیاتی از خریدهای قبلی شما که حس غافلگیری را افزایش میداد، مطرح می شد یا اینکه به رویدادهای شخصی شما اشاره می نمود، قطعاً تاثیر این پیگیری به بهترین و ایده آلترین شرایط تغییر می نمود!
اما چگونه می شود تا این میزان شخصی سازی را برای یک پیامک، یک مذاکره تلفنی کوتاه، یک پست تبلیغاتی طراحی نمود؟!
قطعاً پرداختن به جزئیاتی که در هر مرحله از خرید بواسطه نرم افزار باشگاه مشتریان جمع آوری نموده ایم و نهایتاً در کنار هم قرار دادن این قطعات پازل به نتایجی رسیده ایم که می تواند حس شخصی سازی شدن را برای مشتری ما ایجاد نماید، دستاوردی بسیار تاثیرگذار در پیگیری مشتریان برای کسب و کار ما به ارمغان خواهد آورد…
اما چگونه میشود این قطعات پازل را در طول دوره فعالیت کسب و کار خود جمع آوری در موعد مورد نظر از آن بهره برداری لازم را به عمل آوریم…
ساده ترین و تاثیرگذارترین روش ابزار نرم افزاری همانند باشگاه مشتریان است که بتواند تمامی اطلاعات مشتریان را جمع آوری و برای شما امکان طراحی و برقراری ارتباط پیامکی را میسر سازد، طراحی و اطلاع رسانی پیامی که به نام مشتری، حاوی جزئیاتی از خریدهای گذشته و پیش بینی نیازهای آینده باشد؛ این قطعاً یکی از تاثیرگذارین روشهای پیگیری مشتریان در کسب و کار شما خواهد بود.
موضوع دیگری که دلیل بر افزایش تاثیرگذاری پیگیری مشتریان خواهد بود، معنی بخشیدن به پیامی است که در پروسه پیگیری با مشتریان رد و بدل می نماییم، معنی بخشیدن به پیام به عبارتی از جهات مختلف می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد، ابتدا اینکه پیشنهاد هدفمندی به مشتریان منتقل نماید، سپس تصویر یک پیامک و پیگیری با محوریت مارکتینگ از آن برداشته شود به عبارتی در فالوآپ مشتریان به هیچ وجه نباید سعی به بازاریابی و فروش یک خدمت داشته باشیم و تاثیرات پیگیری و فروشهای که یک پیگیری تاثیرگذار برای کسب و کار ما می تواند ایجاد کند به هیچ وجه فدای مارکتینگ و دایرکت مارکتینگ کوتاه مدت ننماییم و سعی کنیم بواسطه پیگیری عواملی همچون : نظرات مشتریان از خریدهای گذشته، اطلاع رسانی از میزان اعتبارات، امتیازات و تخفیفات آنها، ارسال پیامهای مرتبط با رویدادهای شخصی، افزایش سطح نفوذ برند در نزد مشتریان وفادار و مواردی از این دست را در الویت قرار دهیم.
با مطرح نمودن مطالب این مقاله سعی نمودیم تا شما را با تاثیرات یک سرویس باشگاه مشتریان در بخش پیگیری موثر مشتریان آشنا کنیم و چنانچه برای انجام انواع کمپین های پیگیری مشتریان در کسب و کار خود نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی و بیشتر هستید، از بخش مشاوره با کارشناسان دکتر کلابز در ارتباط باشید.
برای راه اندازی باشگاه مشتریان و دریافت مشاوره در مورد امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان، کافیست از طریق لینک زیر اقدام نموده و از خدمات مشاوره ما برای تاسیس باشگاه مشتریان در مجموعه خود بهره مند شوید.
مقالات