طراحی یک برنامه باشگاه مشتریان موفق
برای طراحی یک برنامه باشگاه مشتریان موفق می بایست معیارهای بسیار زیادی را در بخش تدوین استراتژی، انتخاب نرم افزار باشگاه مشتریان، برنامه های فالوآپ یا پیگیری مشتریان، مد نظر قرار دهیم در این مطلب قصد داریم تا جزئیات بیشتری را در خصوص انتخاب هر چه صحیح تر یک برنامه باشگاه مشتریان با شما مطرح کرده و از این طریق به تاسیس باشگاه مشتریان موفق در کسب و کار شما کمک نماییم.
• هدف خود را تعیین کنید: شما باید بدانید که چه چیزی را با برنامه باشگاه مشتریان خود می خواهید بهبود دهید. مثلاً ممکن است هدف شما افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش، افزایش سود، افزایش وفاداری یا هر چیز دیگری باشد.
• مشتریان هدف خود را شناسایی کنید: شما باید بدانید که چه نوع مشتریانی را می خواهید به برنامه باشگاه مشتریان خود جذب کنید. مثلاً ممکن است بخواهید مشتریان جدید، مشتریان فعلی، مشتریان وفادار، مشتریان با ارزش یا هر دسته دیگری را هدف قرار دهید.
• نوع برنامه باشگاه مشتریان خود را انتخاب کنید: شما باید نوع برنامه باشگاه مشتریان خود را براساس هدف و مشتریان هدف خود تعیین کنید. مثلاً ممکن است از نوع باشگاههای لوکال یا شبکه باشگاههای مشتریان یا باشگاههای متعامل استفاده کنید.
• پاداش و امتیازات مناسب را پیشنهاد کنید: شما باید پاداش و امتیازاتی را به مشتریان خود پیشنهاد کنید که با هدف و نوع برنامه باشگاه مشتریان خود سازگار باشد. مثلاً ممکن است از تخفیف، جایزه، سرویس اضافی، دسترسی ویژه، اعتبار و غیره استفاده کنید.
• برنامه باشگاه مشتریان خود را تبلیغ و اجرا کنید: شما باید برنامه باشگاه مشتریان خود را به صورت جذاب و قابل فهم به مخاطبان خود تبلیغ کنید. مثلاً ممکن است از وبسایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی، ایمیل، پوستر و غیره استفاده کنید.
• برنامه باشگاه مشتریان خود را ارزیابی و بهبود بخشید: شما باید عملکرد برنامه باشگاه مشتریان خود را با استفاده از داده های جمع آوری شده از رفتار و نظر مشتریان ارزیابی و بهبود بخشید. مثلاً ممکن است از معیارهایی مانند تعداد عضو، نرخ تبدیل، نرخ جذب، نرخ حفظ، نرخ بازگشت، سود حاصل از هر مشتری و غیره استفاده کنید.
اما پس از انتخاب صحیح نرم افزار باشگاه مشتریان و راه اندازی یک برنامه وفادارسازی مشتریان اگر شما معیار درستی جهت ارزیابی برنامه وفاداری در کسب و کار خود نداشته باشید، قطعاً بازدهی و خروجی این روش از خدمات مشتریان در کسب و کار شما به مرور زمان کمرنگ و خروجی آن کاهش خواهد یافت اما برای ارزیابی هر چه دقیق تر برنامه وفادارسازی مشتریان (باشگاه مشتریان) می توانید موارد ذیل را مد نظر قرار دهید.
بهترین روش برای ارزیابی عملکرد باشگاه مشتریان چیست ؟
برای ارزیابی عملکرد باشگاه مشتریان شما باید از معیارهایی استفاده کنید که نشان دهنده اثرگذاری برنامه باشگاه مشتریان شما بر روی رفتار و وفاداری مشتریان است. برخی از معیارهای مهم عبارتند از:
• نرخ عضویت: این معیار نشان می دهد که چند درصد از مشتریان شما به برنامه باشگاه مشتریان شما عضو شده اند. این معیار نشان دهنده جذابیت و ارزش برنامه باشگاه مشتریان شما است.
• نرخ مشارکت: این معیار نشان می دهد که چند درصد از اعضای برنامه باشگاه مشتریان شما به صورت فعال در برنامه شرکت کرده اند. این معیار نشان دهنده رضایت و تعامل مشتریان با برنامه باشگاه مشتریان شما است.
• نرخ خرید تکراری: این معیار نشان می دهد که چند درصد از اعضای برنامه باشگاه مشتریان شما بیش از یک بار خرید کرده اند. این معیار نشان دهنده وفاداری و تمایل به خرید مجدد مشتریان است.
• مصرف متوسط هر عضو: این معیار نشان می دهد که هر عضو برنامه باشگاه مشتریان شما در هر خرید چقدر هزینه کرده است. این معیار نشان دهنده قدرت خرید و تاثیر برنامه باشگاه مشتریان شما بر روی آن است.
• ارزش زندگی هر عضو: این معیار نشان می دهد که هر عضو برنامه باشگاه مشتریان شما در طول زمان چقدر سود به شما آورده است. این معیار نشان دهنده سود پایدار و پایان ناپذیر بودن رابطه شما با مشتریان است.
• درصد فروش از طرف اعضای برنامه: این معیار نشان می دهد که چقدر از فروش کل شما توسط اعضای برنامه باشگاه مشتریان شما صورت گرفته است. این معیار نشان دهنده تاثیر بالقوه بودن بودجۀ تبليغاتى و سودآورى بالقوۀ بودجۀ تبليغاتى شما است.
• نرخ حفظ مشتریان: این معیار نشان می دهد که چند درصد از اعضای برنامه باشگاه مشتریان شما در طول زمان با شما مانده اند. این معیار نشان دهنده رضایت و وفاداری بلند مدت مشتریان است.
• حاشیه افزایشی: این معیار نشان می دهد که برنامه باشگاه مشتریان شما چقدر سود بیشتری نسبت به هزینه های خود به شما آورده است. این معیار نشان دهنده بازگشت سرمایه و سودآوری برنامه باشگاه مشتریان شما است.
در انتها تعدادی از معیارهای کلیدی انتخاب یک نرم افزار باشگاه مشتریان متناسب با کسب و کار و شغل شما را آماده کرده ایم که بواسطه در نظر گرفتن این معیارها بتوانید بهترین انتخاب خود برای راه اندازی باشگاه مشتریان انجام دهید.
بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان شما باید چند نکته را در نظر داشته باشید:
• هدف خود را تعیین کنید: شما باید بدانید که چه چیزی را با نرم افزار باشگاه مشتریان خود می خواهید بهبود دهید. مثلاً ممکن است هدف شما افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش، افزایش سود، افزایش وفاداری یا هر چیز دیگری باشد.
• مشتریان هدف خود را شناسایی کنید: شما باید بدانید که چه نوع مشتریانی را می خواهید به نرم افزار باشگاه مشتریان خود جذب کنید. مثلاً ممکن است بخواهید مشتریان جدید، مشتریان فعلی، مشتریان وفادار، مشتریان با ارزش یا هر دسته دیگری را هدف قرار دهید.
• نوع نرم افزار باشگاه مشتریان خود را انتخاب کنید: شما باید نوع نرم افزار باشگاه مشتریان خود را براساس هدف و مشتریان هدف خود تعیین کنید. مثلاً ممکن است از نوع .
• قابلیت های نرم افزار باشگاه مشتریان خود را بسنجید: شما باید قابلیت های نرم افزار باشگاه مشتریان خود را با توجه به نیازهای و اهداف خود بسنجید. مثلاً ممکن است به قابلیت هایی مانند مدیریت کمپین، داشبورد فعالیت، تحلیل و گزارش گیری، پروفایل و سگمنتاسیون مشتری، پاداش و امتیازات، تبلیغ و اجرا، ارزیابی و بهبودبخشی و غیره توجه کنید.
• قابل پذیرش بودن قيمت نرم افزار باشگاه مشتريان خود را بسنجيد: شما باید قيمت نرم افزار باشگاه مشتريان خود را با توجه به بودجۀ و سودآورى خود بسنجيد. مثلاً ممکن است به قيمت هایى مانند رایگان، آزمایشى رایگان، اشتراک ماهانۀ ، اشتراک سالانۀ ، پروانۀ ۀ يکباره و غیره توجه کنید.
و در انتها چنانچه علاقمند به راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کار خود هستید می توانید از طریق این لینک درخواست مشاوره یا درخواست دریافت دمو نرم افزار باشگاه مشتریان دکتر کلابز را برای ما ارسال نمایید تا در اولین فرصت کارشناسان دکترکلابز با شما ارتباط برقرار نمایند.
مقالات