برنامه های باشگاه مشتریان , وقتی چیزی از یک برند خریداری می کنید، شانس خرید مجدد آن چقدر است؟ خوب، عوامل مختلفی برای وفاداری یا عدم وفاداری به برند وجود دارد. اگر دوباره از همان فروشگاه خرید کنید، احتمالاً دلیل محکمی برای انجام آن دارید. عوامل می توانند قیمت، تجربه، ارزش ذاتی یا ارتباط احساسی باشند که با آن برند برقرار کرده اید.
برنامه پاداش وفاداری چیست؟
برنامههای پاداش وفاداری برای یافتن این دلیل طراحی شدهاند که خریداران را به خریدهای مکرر از یک برند تشویق کنند. بنابراین، انگیزههای قوی ایجاد میشود که خریداران را به مشتریان وفادار تبدیل نمایند. به عبارت ساده، برنامه های پاداش وفاداری مشتری بر رفتار خرید تأثیر می گذارد، مشتریان را حفظ می کند و آنها را تشویق می کند که به برند وفادار بمانند.
برنامه های وفاداری و فروش و سود
بدون شک، کسب و کارها در تلاش هستند تا مشتریان وفادار بیشتری برای خود جذب و هر روزه تعداد آنها را چندین برابر کنند. از کافی شاپ گرفته تا فروشگاه مد و سالن فرودگاه، برنامه های وفاداری این روزها همه جا هستند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا ما این همه برنامه وفاداری داریم؟ پاسخ ساده است – برنامه های وفاداری به درستی کار می کنند و امروزه توانسته اند نقش اثر گذاری برای کسب و کار در افزایش نرخ بازگشت مشتریان ایفا کنند.
وفاداری یک استراتژی ساده برای جذب مشتریان ، ایجاد یک برند و در نهایت رشد کسب و کار است. همانطور که قبلا ذکر شد، کسب و کارها ارزش واقعی برنامههای وفاداری را میبینند و به سرمایهگذاری در چنین برنامههایی ادامه میدهند.
برنامههای وفاداری مشتریان (باشگاه مشتریان) به دلیل یک آمار واحد که میگوید حفظ تنها 5 درصد از مشتریان فعلی میتواند سود را در کسب و کار شما تا 90 درصد بهبود بخشد، در دنیای شرکتها رشد میکند. اگرچه ممکن است این آمار برای برجسته کردن نکات مثبت برنامه های وفاداری کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما در واقعیت با اجرای صحیح برنامه های وفاداری می توانیم به بازخورد و بازدهی های غافلگیر کننده ایی دست پیدا کنیم، نمونه هایی که شما می توانید در بین رقباء موفق خود در سطح کشور ارزیابی و بررسی نمایید,البته نرم افزار باشگاه مشتریان این امکان را نیز برای شما فراهم میکند.
برای راه اندازی باشگاه مشتریان و دریافت مشاوره در مورد امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان، کافیست از طریق لینک زیر اقدام نموده و از خدمات مشاوره ما برای تاسیس باشگاه مشتریان در مجموعه خود بهره مند شوید.
برنامه های وفاداری که برنامه های پاداش مشتری نیز نامیده می شوند، در واقع فروش و حاشیه سود را افزایش می دهند. اما نه به این صورت که مثل یک عصای جادوی برنامه وفاداری را وارد کسب و کار خود کنید و سپس شاهد افزایش فروش، سود و بازدهی باشید. با توجه به نیازهای هر کسب و کار باید آجر به آجر با در نظر گرفتن عوامل متعددی سناریو و برنامه وفاداری برای کسب و کار شما ساخته و مورد استفاده قرار گیرد.. از آنجایی که هر کسب و کاری منحصر به فرد است، یک رویکرد یک اندازه مناسب برای هر کسب و کار مرتکب بزرگترین اشتباه وفاداری است. در طراحی برنامههای وفاداری سفارشی ، بیشتر رویکرد « هر پا به یک کفش متفاوت نیاز دارد » عملیتر است .
انواع برنامه های پاداش وفاداری
برنامه های وفاداری به طور یکپارچه با ویژگی های واحد واحد تعریف نمی شوند. روش های مختلفی برای حفظ انواع مختلف مشتریان وجود دارد. چیزی که ممکن است برای یک مشتری کارساز باشد ممکن است برای مشتری دیگر جواب ندهد. با این حال، الگوهایی وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته است که به حفظ انواع مشتریان تا حدی کمک می کند.
انواع مختلف برنامه های وفاداری را می توان برای مجموعه متفاوتی از مخاطبان، صنایع و جمعیت شناسی اعمال کرد. بیایید انواع مختلفی از برنامه های پاداش مشتری را بررسی کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای کسب و کار شما بهترین کار را دارد.
برنامه های وفاداری سطحی
چنین نوع برنامههای وفاداری در انحصار ویژگی هستند . به طور کلی، برنامه های سه لایه مانند نقره، طلا، پلاتین با توجه به مشتریان پر هزینه طبقه بندی می شوند. اکثر برنامههای وفاداری لوکس که مبتنی بر دسترسی ممتاز، ویژگیهای تجربی و امتیاز هستند، از برنامه وفاداری سطحی استفاده میکنند .
برنامه های مبتنی بر امتیاز
سیستم مبتنی بر امتیاز، ستون فقرات هر برنامه وفاداری است. قالب سنتی «درآمد و بازخرید» برای فروشگاههای فیزیکی که مشتریان برای خرید محصولات وارد میشوند بسیار مناسب است. هر خرید به تعداد مناسبی امتیاز پاداش میدهد که میتوان آنها را در خریدهای بعدی بازخرید کرد. آستانه بازخرید پاداش را می توان بر این اساس طراحی کرد و میزان تعامل و حفظ مشتری را متعادل کرد.
برنامه های پاداش نقدی
برنامه های پاداش نقدی زیرمجموعه ای از برنامه های مبتنی بر امتیاز هستند. بازگشت نقدی به عنوان انگیزه در ازای امتیازهای پاداش ارائه می شود. امتیازهای اعطا شده می توانند به عنوان یک نوع بازگشت نقدی در خرید بعدی به صورت درصد تخفیف تشویق شوند.
برنامه های وفاداری مرتبط با کارت
در برنامه های وفاداری مرتبط با کارت ، یک کارت فیزیکی به مشتریان ارائه می شود که به عنوان کارت وفاداری آنها عمل می کند. راه دیگر پیوند کارت اعتباری با برنامه وفاداری تاجر است. هر بار کشیدن کارت این فرصت را فراهم می کند تا داده های مشتری را از طریق API به دست آورید و از این رو سیستم های وفاداری قوی تری ایجاد کنید. برنامه وفاداری مرتبط با کارت یک ویژگی سفارشی، قابل اندازهگیری و مبتنی بر داده را برای تشویق هزینههای مشتری ارائه میدهد.
برنامه های وفاداری وابسته
برنامه های وفاداری وابسته به برنامه های شریک یا برنامه های ترکیبی نیز شناخته می شوند. یک اکوسیستم کامل از وفاداری وجود دارد که هنگام خرید محصولات وارد عمل می شود. به عنوان مثال، هنگامی که در تعطیلات هستید، شرکت هواپیمایی با یک تاکسی، هتل محلی، راهنمایان تور که در هر نقطه تماس با شما در تماس هستند، شریک می شوند. با هدایت تمام نقاط در سفر مشتری، می توان یک سنگر از یک شبکه وفاداری در مقیاس بزرگتر ایجاد کرد. هر شریکی به دلیل برنامه های وفاداری وابسته با وفاداری در هم تنیده است.
برنامه های مبتنی بر هزینه
هدف از وفاداری انحصاری توسط برنامههای وفاداری مبتنی بر هزینه تامین میشود. به عنوان مثال، آمازون پرایم برای اینکه بخشی از برنامه عضویت باشد، نیاز به اشتراک اولیه دارد. برای عضویت در برنامه ای که معاملات و پیشنهادات انحصاری ارائه می دهد، که برای غیرعضوها در دسترس نیست، هزینه عضویت یک بار دریافت می شود.
بهترین نمونه برنامه های پاداش وفاداری
اگرچه ده ها هزار برنامه وفاداری در اطراف ما وجود دارد، اجازه دهید بهترین نمونه از برنامه های پاداش وفاداری را در نظر بگیریم . در صنعت وفاداری، شرکتهای زیر هنگام کار بر روی برنامههای وفاداری خود، سرفصلهای زیادی ایجاد میکنند. آنها به عنوان برنامه های وفاداری ایده آلی عمل کرده اند که ممکن است مشاغل سعی در تقلید از آنها داشته باشند. این برنامههای وفاداری به نتایج تقریباً کاملی مانند حفظ مشتری بهتر، اثربخشی هزینهها، ریزش کمتر، محتوای بیشتر تولید شده توسط کاربر و موارد دیگر دست یافتهاند.
در اینجا چند نمونه از بهترین برنامه های وفاداری مشتری آورده شده است:
- باشگاه پرواز ویرجین آتلانتیک
- جوایز استارباکس
- آمازون پرایم
- جوایز اوبر
- جوایز اسنپ
- جوایز باشگاه مشتریان آسیاتک
- جوایز افق کوروش در باشگاه مشت
درباره برنامه پاداش وفاداری دکتر کلابز
شما می توانید هر آنچه برای جذب هر چه بیشتر مشتریان وفادار در کسب و کار خود نیاز دارید را بهترین بازدهی و گزارشات، تحلیل و ارزیابی های مورد نظر راه اندازی نمایید، دکتر کلابز یک پلتفرم وفادارسازی مشتریان در بستر فضای ابری می باشد که بعنوان یک محصول خلاق و دانش بنیان تحت نظر معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری فعالیت خود را شکل، توسعه و در حال ارائه خدمات به بیش از 800 کسب و کار در سطح کشور می باشد.